| status

Details van de melding

Printproblemen op deklas.nu werkplekken

Incident
CLOSED
Systemen binnen het deklas.nu netwerk
  • Deklas

Laatste bericht

Beste klant,

Na een aantal dagen monitoring zien we dat de printproblemen definitief zijn opgelost door de laatste Windows update. Windows updates komen automatisch binnen op je werkstation, mocht je dit willen forceren kun het volgende stappenplan volgen: https://help.apparaatbeheer.heutink-ict.nl/article/766-windows-updates-geforceerd-downloaden-en-installeren



Geplaatst op: 

Geschiedenis

Beste gebruiker,

Hierbij een update (en oplossing) over de printuitdagingen op deklas.nu werkplekken. Afgelopen week zijn door Microsoft een tweetal Windows Updates vrijgegeven (KB5005627 & KB500561), voor zowel de server alsook de clients. Deze security updates zijn inmiddels automatisch geïnstalleerd op de deklas.nu server.

Na uitgebreid onderzoekt blijkt dat als de server deze update al wel ontvangen heeft, maar de werkplek nog niet, er geen printcommunicatie meer mogelijk.
Kortom; indien de werkplek achterloopt op de Windows Updates dan kunnen deze printproblemen zich voordoen.

Windows Updates worden op de achtergrond gedownload en geïnstalleerd op de werkplekken. Dit is een geautomatiseerd proces dat bij het herstarten van de werkplek telkens opnieuw getriggerd wordt. Het proces beoordeeld zelf (ook op basis van de internetverbinding) welke updates er wanneer geïnstalleerd gaan worden. Hierdoor kan het gebeuren dat niet alle werkplekken te gelijke tijd dezelfde update ontvangen.

Om dit probleem op te lossen is het noodzakelijk om de werkplek te voorzien van de laatste Windows Updates. Dit kan op meerdere manieren:

1. Door simpelweg nog even ‘af te wachten’. De update zal automatisch op de achtergrond worden geïnstalleerd. De verwachting is dat dit binnen enkele dagen op alle systemen het geval is;

2. Er kan ook geforceerd gezocht worden naar deze updates waarna deze met een druk op de knop geïnstalleerd worden. Voor meer informatie en een stappenplan over het geforceerd zoeken naar de Windows Updates, kijk op de volgende helppagina:
https://help.apparaatbeheer.heutink-ict.nl/article/766-windows-updates-geforceerd-downloaden-en-installeren

Indien uw systeem helemaal up-to-date is, maar het printen desondanks niet functioneert dan willen wij u vragen dit te melden bij onze servicedesk en gaan we vanzelfsprekend samen met u kijken naar de oorzaak en oplossing.

Bij vragen en of opmerkingen kan natuurlijk ook contact met onze servicedesk worden opgenomen.

Geplaatst op: 

Na onderzoek blijkt dat een 2-tal Windows security updates zorgen voor de printerproblemen. KB5005627 & KB5005613 zijn recent door Windows vrijgegeven en automatisch gedistribueerd op deklas.nu servers.

Wij onderzoeken nu wat de impact op de security van de systemen zal zijn als we de windows updates verwijderen zodat de printerissues automatisch worden opgelost. Via dit kanaal houden we je op de hoogte.

Geplaatst op: 

Beste klant,

Er is op dit moment een storing die ervoor zorgt dat verschillende systemen niet meer kunnen printen binnen het deklas.nu netwerk. Belangrijk is dat de storing niet voorkomt op alle computers binnen het netwerk. Mocht er met spoed iets geprint moeten worden dan kan het zijn dat er nog computers zijn binnen je netwerk welke wel kunnen printen. Ons advies is dus ook om eerst te kijken of er computers zijn die nog kunnen printen.

Op afstand zijn wij bezig met een onderzoek naar de oorzaak en oplossing. Wij houden je via dit kanaal op de hoogte.