In eerdere berichtgeving hebben we aangegeven dat de “Web Sign In”-functionaliteit voor Windows 10 tot nadere berichtgeving door Microsoft is uitgeschakeld, waardoor de Inlogassistent op Windows 10 devices op dit moment ook niet werkt.
Na vergaande gesprekken met Microsoft over dit onderwerp, heeft Microsoft ons laten weten dat de Web Sign In voor Windows 10 definitief uitgeschakeld blijft. Spijtig genoeg heeft dit tot gevolg dat er geen gebruik gemaakt kan worden van alternatieve inlogmogelijkheden, waardoor de Inlogassistent ook niet gebruikt kan worden om in te loggen op Windows.
Tijdens onze overleggen heeft Microsoft laten weten bij de ontwikkeling van Windows 11 opnieuw te kijken naar deze techniek zonder daarbij op dit moment concrete uitspraken te doen. We blijven deze ontwikkelingen uiteraard volgen en zullen onze belangen bij een werkbare oplossing voortdurend blijven benadrukken.
Wij vinden het vervelend dat dit besluit genomen is, maar moeten ons dus neerleggen bij deze uitspraak. De eerder vermelde workaround (https://help.apparaatbeheer.heutink-ict.nl/article/896-inlogassistent-niet-beschikbaar-voor-windows-apparaten) wordt hierbij aangemerkt als definitieve oplossing. Met onze ontwikkelteams werken we aan enkele aanvullende functies om de zogenaamde gastmodus nog beter te laten aansluiten bij de behoeften in de onderbouw waar deze veelal voor wordt ingezet. Hierbij gaat onze aandacht in het bijzonder uit naar het ondersteunen van schermcontrole binnen deze gastmodus.
Mocht je gebruik willen maken van deze workaround, dan staat de servicedesk klaar om je te helpen bij de inrichting.
Hierbij sluiten wij deze storingsmelding.
Details van de melding
Inlogassistent niet beschikbaar voor Windows-apparaten
- MOO Startportaal
Laatste bericht
Geschiedenis
Ondanks meerdere en uitvoerige gesprekken met Microsoft, kunnen wij op dit moment helaas nog geen inhoudelijke voortgang melden.
Concreet houdt dit in dat tot nader bericht de gebruikte ''Web Sign In'- techniek onbereikbaar blijft waardoor de Inlogassistent niet functioneert op Windows-devices.
Ook wij vinden het erg vervelend dat wij u deze functionaliteit momenteel niet aan kunnen bieden en blijven hierover in nauw contact met Microsoft om tot een oplossing te komen. Op dit moment is onduidelijk wanneer er een inhoudelijke statusupdate afgegeven kan worden. Zodra dit het geval is, melden wij deze via dit kanaal.
Als voorlopig alternatief kunnen wij de eerder vermelde "Gastmodus" voor de school activeren. Na het (met een gastaccount) inloggen op het device, kan binnen MOO wel de Inlogassistent gebruikt worden. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met onze servicedesk via http://www.heutink-ict.nl/service of telefoonnummer 074 240 46 66.
Meer informatie over het inschakelen van de gastmodus is ook te vinden op de volgende pagina:
https://help.apparaatbeheer.heutink-ict.nl/article/896-inlogassistent-niet-beschikbaar-voor-windows-apparaten
Ook de afgelopen dagen heeft er uitvoerig contact met Microsoft plaatsgevonden. Hieruit hebben we moeten concluderen dat de techniek die gebruikt wordt voor de Inlogassistent door Microsoft (tijdelijk) is uitgeschakeld.
Concreet houdt dit in dat de Inlogassistent op dit moment niet beschikbaar is voor Windows. Wij kunnen op dit moment ook geen duidelijkheid geven over de wijze en termijn waarop dit wel weer beschikbaar is.
Tot nader bericht blijft de reeds aangeboden workaround (Gastmodus) het advies.
Wij blijven in nauw contact met Microsoft om tot een definitieve oplossing en/of afronding te komen. Zodra hier meer informatie over bekend is, delen we dit zo snel als mogelijk.
Uiterlijk op vrijdag 18 maart volgt er een update.
Graag informeren wij u via deze weg over het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn van de Inlogassistent op Windows apparaten.
Voor een goede werking, maakt de Inlogassistent gebruik van een door Microsoft aangeboden techniek genaamd Web Sign In. Een goede samenwerking tussen de Inlogassistent en de Web Sign In is van cruciaal belang om de gebruiker op een zo eenvoudig mogelijke manier en zonder problemen te laten inloggen.
Sinds begin februari j.l. zien wij in toenemende mate problemen bij het gebruik van de Inlogassistent op Windows werkplekken. Zo kan onder andere de foutmelding “Hiervoor heeft u internet nodig” verschijnen. Na uitvoerig contact met Microsoft en uitgebreid onderzoek zit de oorzaak waarschijnlijk in wijzigingen binnen de Web Sign In van Microsoft.
Om continu herhalende foutmeldingen en bijkomende frustraties te voorkomen, kiezen wij ervoor om de Inlogassistent (tijdelijk) uit te schakelen op Windows werkplekken. Als u in MOO de Inlogassistent geactiveerd heeft, dan zal deze op Chromebooks wél blijven werken.
Wij blijven in nauw contact met Microsoft om zo snel mogelijk een definitieve oplossing voor dit probleem te vinden. Op dit moment kunnen wij helaas nog niet aangeven op welke termijn dit zal zijn.
Het uitschakelen van de Inlogassistent op Windows werkplekken heeft als gevolg dat gebruikers niet meer via de iconen en eventueel het plaatjeswachtwoord in MOO op Windows in kunnen loggen. Om inloggen en het werken in alle onderliggende software toch mogelijk te maken hebben wij een alternatieve oplossing. Meer informatie over deze oplossing is hier te vinden op onze website. Natuurlijk kunt u hiervoor ook contact opnemen met onze Servicedesk.
Wij begrijpen dat dit uiterst vervelend is en mogelijk impact heeft op de gebruikerservaring tijdens het inloggen. Onze excuses voor dit ongemak. Wij doen er alles aan om u zo snel mogelijk van een passende oplossing te voorzien.
Via onze Statuspagina houden wij u op de hoogte over de verdere voortgang van dit probleem. Uiterlijk op vrijdag 4 maart aanstaande zal daar een update gedeeld worden.
Beste klant,
Helaas is de storing opnieuw opgetreden. Dat betekent dat er inlogproblemen kunnen optreden als er gebruik gemaakt wordt van de inlogassistent. Op dit moment schakelen we met Microsoft voor een definitieve oplossing.
In de tussentijd willen we je nogmaals wijzen op de workaround die voor handen is om toch gebruik te maken van je device:
Als workaround kun je ervoor kiezen om buiten de inlogassistent om, met de combinatie gebruikersnaam-wachtwoord in te loggen. Wij begrijpen dat dit voor leerlingen (met name onderbouw) een uitdaging kan zijn. Mocht je dit probleem ervaren en een uitdaging hebben met inloggen via de reguliere gebruikersnaam, dan kun je contact opnemen met onze servicedesk en denken wij graag met je mee in een passende oplossing.
Na uitvoerig onderzoek is gebleken dat de problemen door Microsoft zijn opgelost. Zoals eerder vermeld kan het enige tijd duren voordat de wijzigingen die Microsoft heeft doorgevoerd zichtbaar zijn op de werkplek.
Mocht je na ontvangst van dit bericht alsnog problemen ervaren dan adviseren wij je om de werkplek minimaal 15 minuten in gebruik te hebben en eenmalige te herstarten.
Na uitvoerig contact met Microsoft lijkt de oorzaak van de problemen te zitten in de techniek bij Microsoft. Ook vandaag is er contact geweest en zijn er aanpassingen doorgevoerd. Deze aanpassingen lijken het gewenste effect te hebben en op dit moment werkt de Inlogassistent dan ook weer naar behoren!
Wel kan het enige tijd duren voordat de wijzigingen op elke werkplek zichtbaar zijn. Mocht u na ontvangst van dit bericht alsnog problemen ervaren, dan adviseren wij u om de werkplek na minimaal 15 minuten in gebruik te hebben (zodat gegevens gesynchroniseerd kunnen worden) eenmaal te herstarten.
Wij houden dit bericht ter monitoring tot minimaal komende maandag open.
We hebben de storing terug kunnen herleiden naar een issue in de Azure omgeving. Hierop hebben we direct Microsoft ingeschakeld en de verstoring daar aangemeld. We verwachten hier spoedig vervolg op te hebben.
Er is op dit moment nog geen oplossing voor deze storing. De reeds gecommuniceerde workaround wordt nog steeds aangeraden. Wij houden je op de hoogte via dit kanaal.
In sommige situaties kan er een probleem ontstaan bij het inloggen via de Inlogassistent. Tijdens het inlogproces verschijnt de melding "Hier hebt u internet voor nodig", waarna verder inloggen niet mogelijk is.
Wij hebben dit probleem in verder onderzoek.
Als workaround kunt u ervoor kiezen om buiten de inlogassistent om, met de combinatie gebruikersnaam-wachtwoord in te loggen.
Wij begrijpen dat dit voor leerlingen (met name onderbouw) een uitdaging kan zijn. Mocht u dit probleem ervaren en een uitdaging hebben met inloggen via de reguliere gebruikersnaam, dan kunt u contact opnemen met onze servicedesk en denken wij graag met u mee in een passende oplossing.
Updates over deze verstoring worden via dit kanaal gedeeld.