Details van de melding

Verminderde beschikbaarheid MOO

Incident
CLOSED
Alle MOO gebruikers
  • MOO Startportaal

Laatste bericht

De afgelopen dagen zijn geen verstoringen waargenomen en ook uit de monitoring blijkt dat MOO op dit moment naar verwachting draait. Via deze weg sluiten wij dan ook de storing.

Vanzelfsprekend blijven wij de omgeving continu nauwlettend monitoren en spelen we in op activiteiten die invloed hebben op het gebruik van de omgeving om ook die manier de stabiliteit en werking van MOO te kunnen blijven garanderen.

Mocht je desondanks problemen ervaren bij het gebruik van MOO, dan verzoeken wij je om contact op te nemen met onze servicedesk. Dit kan via telefoonnummer 074-2404666, de Online Servicedesk, of de chat-functionaliteit op https://www.heutink-ict.nl/service.

Geplaatst op: 

Geschiedenis

De afgelopen dagen zijn er diverse acties doorgevoerd om de beschikbaarheid van MOO te kunnen (blijven) garanderen.
De "inlog-piek" van deze ochtend is zonder problemen doorstaan en op dit moment kunnen we concluderen dat MOO vandaag probleemloos heeft gewerkt.

Mocht je desondanks problemen ervaren bij het gebruik van MOO, dan verzoeken wij je om contact op te nemen met onze servicedesk. Dit kan via telefoonnummer 074-2404666, de Online Servicedesk, of de chat-functionaliteit op https://www.heutink-ict.nl/service

Wij laten deze melding voor verdere monitoring tot nader bericht open staan.

Geplaatst op: 

De afgelopen dagen is er een storing geweest op Mijn Omgeving Online (MOO). Sommige gebruikers konden hierdoor niet inloggen of kregen een foutmelding tijdens het gebruik van MOO. Via deze weg willen wij hiervoor onze oprechte excuses aanbieden. We vinden het ontzettend vervelend dat dit, juist nu leraren en leerlingen aangewezen zijn op thuisonderwijs, is gebeurd.

WAT IS ER PRECIES GEBEURD?
Sinds de start van het thuisonderwijs in januari 2021 hebben we te maken met een enorme toename in het gebruik van MOO. Ten opzichte van de eerste lockdown in maart 2020 zien we een verdubbeling in het aantal gebruikers en een intensivering van het gebruik. We hadden rekening gehouden met een toename van het gebruik in het nieuwe jaar, maar helaas niet in deze mate. De ongekend hoge piek in het aantal gebruikers die op maandag- en dinsdagochtend ontstaat zorgde voor de storing. Na het opschalen van onze servercapaciteit volgden een aantal technische uitdagingen waardoor de storing niet in één dag was verholpen.

MOO WERKT WEER
Op dit moment werkt MOO weer zoals je gewend bent. Voor nu is er geen reden om aan te nemen dat de storing opnieuw zal plaatsvinden. Echter weten we dit pas met zekerheid wanneer er weer een uitzonderlijk hoog aantal gebruikers tegelijkertijd gebruik maakt van MOO. De komende dagen blijven we dit nauwlettend monitoren en tot nader bericht blijft deze storingsmelding open staan.
Op het moment dat er zich onverhoopt toch een storing voordoet, informeren we je hier natuurlijk zo snel mogelijk over. Mocht je zelf problemen ervaren of op zoek zijn naar extra informatie, bekijk dan onze servicepagina, of neem contact op met onze servicedesk.

Nogmaals onze excuses voor deze vervelende situatie en het ongemak dat je de afgelopen tijd mogelijk hebt ondervonden. Je kunt ervan op aan dat we er alles aan doen om de werking van MOO, ook in deze uitzonderlijke tijd, stabiel te houden.

Geplaatst op: 

De eerdere problemen van vandaag zijn gaandeweg de ochtend opgelost. MOO en onderliggende applicaties werken op dit naar behoren en wij zien op dit moment geen verdere verstoringen.

Wij blijven de omgeving monitoren. Tot nader bericht blijft de storingsmelding open.

Geplaatst op: 

Op dit moment zijn er onderbrekingen in het gebruik van MOO. De problemen lijken zich te richten op de samenwerking tussen MOO en Google.
Voor gebruikers is dit merkbaar in het niet in kunnen loggen met een MOO account op een Chromebook. Of indien wel ingelogd, het aansluitend niet kunnen openen van Google-apps.

Overige apps (bijvoorbeeld Basispoort) werken wel na ingelogd te zijn in MOO.

Wij begrijpen dat niet iedereen een Windows-werkplek beschikbaar heeft, maar als workaround adviseren wij om tijdelijk gebruik te maken van een Windows werkplek.

Onze welgemeende excuses voor dit ongemak. Wij hebben dit in onderzoek en werken aan een oplossing.

Geplaatst op: 

Momenteel is er een storing bij Mijn Omgeving Online (MOO). Sommige gebruikers kunnen hierdoor niet inloggen of krijgen een foutmelding tijdens het gebruik van MOO. De oorzaak hiervan is bekend. Op dit moment zijn we druk bezig om hiervoor een oplossing te vinden. Onze excuses voor het ongemak. We verwachten dat de storing morgen, 13 januari, volledig is verholpen, maar kunnen dit helaas nog niet met zekerheid zeggen. Via deze servicepagina houden we je op de hoogte over de storing. Hieronder meer informatie over de oorzaak:

Op de eerste schooldagen van 2021 rekenden we op een piek in het aantal gebruikers. Hierop hebben we onze servers en performance uitgebreid. Deze piek bleek echter nog hoger dan verwacht. Hierdoor hebben onze servers momenteel capaciteitsproblemen en hier hebben sommige gebruikers last van.

We vinden het ontzettend vervelend dat, juist nu leraren en leerlingen afhankelijk zijn van thuisonderwijs, niet iedereen probleemloos kan werken met MOO. We werken hard om MOO weer te laten werken zoals je dat van ons gewend bent. Houd onze servicepagina in de gaten. Zodra er meer bekend is delen we hier meer informatie.

Geplaatst op: 

Op dit moment ervaren we spijtig genoeg kleine onderbrekingen in de bereikbaarheid van MOO. Bij een foutmelding adviseren wij om de pagina te verversen.
Er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Wij houden je via dit kanaal op de hoogte.

Geplaatst op: 

Naar aanleiding van de storing is diepgaand onderzoek uitgevoerd naar de onderliggende oorzaak met als doel herhaling te voorkomen. Daarbij zijn enkele (mogelijke) knelpunten opgelost en is er daarnaast uit voorzorg extra capaciteit opgeschakeld.

Morgenochtend wordt de inlogprocedure en algehele werking van alle systemen vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten gehouden om indien nodig direct in te spelen op mogelijke uitdagingen.

Wij laten de storingsmelding tot nader bericht open staan en houden je via dit kanaal op de hoogte van de voortgang.

Geplaatst op: 

Het inloggen op MOO is weer mogelijk. Via www.moo.nl (of https://v2.moo.nl/) kunt u weer inloggen op MOO.
Wij zijn op achtergrond nog bezig met nader onderzoek en geven later daarover meer informatie.

Geplaatst op: 

Op dit moment wordt hard gewerkt aan een oplossing. Wij verwachten dat dit tot minimaal 11:00 uur zal duren. Omstreeks 11:00 volgt een volgende update, of eerder indien er nieuws is.

Geplaatst op: 

Er is op dit moment een MOO storing waardoor je geen of verminderd gebruik kunt maken van het MOO platform.
Onze excuses voor dit ongemak, wij werken hard aan een oplossing.